Alexsliv

- Din dröm, min verklighet -

Havandeskapsförgiftning.

Kategori: Allmänt

Shit nu var det verkligen skitlängesen
jag bloggade, och jag som lovade att
göra det oftare.

Nu ska jag förklara vad det är för fel på
mig och varför jag varit inlagd på sjukhuset.

- Jag har havandeskapsförgiftning. Det betyder
att min kropp känner av barnet nu och vill bli av
med det, som att någon inkräcktar som en bakterie.
Själva barnet skadas inte i sig så sett, det blir inte
fel på kroppens delar, organ eller hjärna men den
kan bli mycket mindre och få dåligt med näring.
Det är mer jag som blir sjuk. Det börjar med
att man har svårt att fokusera med blicken, huvud-
värk och högt blodrtyck, sen så blir det kräkningar av
för hög galla och sen kan det bli kramper.
Får man kramper så snittar dom en direkt för det
är farligt för barnet och mig. Jag hade tur när jag
kom in att jag bara hade kommit till kräkstadiet.
Jag kommer enbart att bli frisk när barnet kommer
ut, men man kan förhimdra att det blir värre
med att jag äter blodtryckssänkande tabletter och
att jag äter tabletter mot halsbränna som minskar
gallan. Men jag måste konstant åka in och kolla
blodtryck och urin med gämna mellanrum så det
inte blir värre och går åt fel håll. Ska in i morgon
och göra ett ultraljud för att kolla så bäbisen inte
är för liten och undernärig. Är den det så blir det
akut snitt så den kan börja lägga på sig i kuvös.
Blir jag sämre i trötthet osv men allt annat är okej
så kan dom överväga med att sätta igång mig i
vecka 37, om en vecka med andra ord. Men annars
så kommer barnet när den känner för det och
direkt den kommer ut så blir jag frisk och då kan
jag fokusera på min familj och bli aktiv igen.

Nu vet ni hur läger är och var, och vad som händer
och vad det innebär så slipper ni tänka och ha
frågor, för det är normalt att man får detta när det
är första barnet och jag hade tur som inte fick det
redan i v 10.

Jag har gjort 25 veckor och 5 dagar och är
väldigt uppspelt på att det snart är dagen D.
Jag och barnmorskerna har kommit fram till
att jag antagligen kommer föda tidigare än
beräknat för att barnet redan ligger med huvudet
långt ner och att det är så mycket sammandragningar
och värkar i underlivet nu. Barnets huvud ligger även
långt ner för att vara 36 veckor. Lyckost mig.

Mina humörsvägningar har bleve lugnare på
något sätt om man frågar mig, men jag ska
inte säga att de är borta, för exploderar gör
jag än mycket med ilska eller tårar.
Men på ett sätt så överaskar de mig inte lika
mycket och ofta och det är roligt tycker jag.

Jocke och jag förbreder oss nu inför barnet
för nu förstår han att barnet kan komma ut
vilken dag som hellst den får lust med.
Just för tillfället så hickar mammas hjärta och
det har hållt på nu i 10 min och jag lovar att
den kommer göra det i minst 10 min till, tycker
synd om det lilla livet. Kan inte vara kul att hicka
så myckert och ofta som mitt barn gör.

Men nu ska jag lägga mig och vila igen får inte
sitta för länge vid dator eller tv för det kan
orsaka blodtrycksstigning.. Men nu är det
förklarat varför jag åker in och ut på sjukan
och varför jag blir kvar osv.

Ska försöka blogga lite mer, tack för mig.
O V E R A N D O U T !

Kommentarer


Kommentera inlägget här: